ציור השקפתי היסטורי
הבנת הנמצא בפילוסופיה ובהיסטוריה
לכבוד יום השואה והגבורה קישור לציור השקפתי על מרד גטו וורשה
מתוך הסידרה: "הכול צפוי והרשות נתונה" - הכאוס על רקע מתמטי*
שם הצייר: עפר ע''ש שרנקה אלוני, אקריליק על בד, תחום בשני מלבני זהב* (גודל 132 על 42 ס"מ) *יחס זהב "הפרופורציה האלוהית"– היחס המושלם בין הרוחב לאורך התגלה על ידי אחד מתלמידיו של פיתגורס היחס תואר בספרו של אוקלידס "יסודות", לפני כ-2,300 שנים.
מימין לשמאל: א.1937 שרנקה ומרדכי אנילביץ' בצילום המפורסם המשותף בל"ג בעומר ב. כ 17 חברים בצריף על יד פונאר צופים ברצח של כל יהדות וילנה, אז מחליטים לצאת עם בשורת המרד ג.20.2.1941 שרנקה שולחת מכתב לאמי רות על הולדת בתה מאיה ד. ינואר 1942 שרנקה מקריבה את מאיה וחוזרת מוילנה לגטו ה. משמאל 1943 מרד גטו וורשה ו. המספר 51 מייצג את שמות הלוחמים במצבה המצויה ברחוב מילה 18 וורשה ז. משמאל למעלה 1948 זמן הקמת הפסל המפורסם בוורשה שבראשו רואים את שרנקה מביטה לעבר התקווה ואוחזת את בתה מאיה שאותה אנו מחפשים
2.עקדת יצחק נשית - הקרבה למען הכלל
עקדת יצחק נשית בפועל בינואר 1942 שרנקה מוסרת / עוקדת את בתה מאיה תחת השם ידוויגה סוגאק, בבית לילדים עזובים וחוזרת לגטו וורשה הנצור בנאצים עם המבריחה חייקה גרוסמן לשתי "משימות על" שהתניעו בעצם עדותה של שרנקה את המודעות ההיסטורית בגטו א. רצח כל יהדות וילנה ב."החלטנו למרוד" - המרד כנגד הנאצים
1.המסע של מעוררת מרד גטו וורשה...
3.מלחמת כוחות האור בכוחות האופל
בקצה הימיני של הציור והספירלה בלבן האור – הטוב ומשמאל (למטה) צלב הקרס המייצג את השחור – הרע ובתווך שרנקה רצה לקראת החושך עם מעט אור הדוחה הרבה מהחושך, המאבק שבין האור לחושך ו/או בין הטוב לרע, לובש צורות שונות בחיי השעה או בעצם אנו נחשפים למאבק בהשאלה בין היום ללילה
4.החיים בגטו המנטלי
הגטו המנטלי חמור מגטו וורשה, כי שם ראו את החומה וכאן לא ולכן אנחנו לא מודעים למציאות הגטו, האם ג'ורג' אורוול צדק? "מי ששולט על ההווה שולט על העבר". האם בוב דילן צדק? "ההיסטוריה היא דבר מצחיק. היא יכולה להשתנות. אירועים שהאמנו שקרו, אולי לא קרו כלל, ולהפך."
5.המרד של נשות הלב באנשי השכל
תמיד זאת אישה, החל מהמילדות העבריות שהיו הראשונות שמרדו בפרעה, דרך הנשים שמרדו בתקופת חנוכה וכלה במרד גטו וורשה, שאת עיקר המרד חוללו הנשים, ע"פ פרופ' ישראל גוטמן ודו"ח שטרופ, וכפי שביטה זאת הצייר דלקרואה בציורו המפורסם "החירות מובילה את העם" שבמרכזו דמותה של מריאן המובילה את המהפכה הצרפתית
6.מה בין המרד באישי למרד החברתי
"המתח שבין המרד באישי למרד החברתי" במהות כל אדם בנוי מאישי וחברתי, מחד ה"אני" הנדיר שלך שאין בלתך ומנגד הצורך החברתי שלך סותר את ה"אני" והשאלה איפה שביל הזהב? כי אם תגזים לכיוון ה"אני" תתבודד כמו רובינזון קרוזו ואין לך סיכוי להצליח ואם תגזים לכיוון החברתי זאת התאבדות של נדירותך...
7.ההרגל של כצאן לטבח
האם המושג "אל תתרגלו" של מרדכי אנילביץ' שממנו הם מרוויחים את כספם, מוכחש ע"י מוסדות השואה? איך ייתכן שמוסדות השואה הולכים בניגוד לצוואתו של מרדכי אנילביץ': "אל נשכח שהכבדה במלחמות היא המלחמה בנו עצמנו: לא להתרגל ולא להסתגל לתנאים אלה! המסתגל (גם לתפקידו הרם ע.א) חדל להבחין בין טוב לרע – הוא נעשה עבד בגוף ובנפש. בכל אשר יקרה אתכם, זכרו תמיד אל תתרגלו! אל תסתגלו! מרדו במציאות הזאת!"
8.הסכסוך הראשון בעולם, קין והבל
"הסכסוך הראשון בעולם, קין והבל הקנאה, התאווה והכבוד מוציאין את האדם מעולם" הכוונה במוציאין, מוציאים את האדם מהעולם כי הוא מאבד את שפיותו - הנורמליות ולא משנה אם זה במאבק בין זרים או אחים, משפחה... והעיקר בעצם ובמהות לתקן את המידות הרעות
9.המאבק שבין הצבעים הקרים לחמים
המלחמה של הטכנוקרט הקר אל מול הרומנטיקן – בצבע חם. כעיקרון קיימים שלושה צבעי יסוד, כחול, אדום וצהוב, משלושת הצבעים האלו יוצאים מיליוני גוונים על מנת ללמוד מבלי להתעייף מהמורכבות של שלל הגוונים, יש ללמוד על המהות תחילה המורכבת כאמור משלושת צבעי היסוד.