ישנן מספר דרגות בהרתעת האויב - פרשת השבוע בלק מחברת אותנו למציאות העכשווית המחסור בהרתעה אל מול האנטישמיות ואוייבנו
בחרתי לצטט את הדרגה הראשונה בהרתעת האויב ע"פ הכלי יקר בהסברו על הפס' "וירא בלק בן צפור את כל אשר עשה ישראל לאמורי."
פרושו של הכלי יקר: "והלא ניסי מצרים היו גדולים מאלו ולמה לא התבונן באותן גדולות ונוראות אשר עשה ה'... וביאור הדבר כך הוא, שמדרך העולם שהמלכים יש להם ספר דברי הימים אשר עליו כתובים כל הקורות מימים רבים, אבל ההמון עם אינן יודעין כ"א ההווה מה שרואין בעיניהם או מה ששמעו מפי השמועה מן המאורעות שבימיהם. לפיכך בלק שהיה מלך הנה מימים רבים יפקד אצלו מה שעשה יעקב ישראל סבא אל האמורי כי הוא היה רק איש אחד ובני ביתו מתי מספר ואעפ"כ נצח אומה שלימה כמ"ש (בראשית מח, כב) אשר לקחתי מיד האמורי בחרבי ובקשתי, ולפי דעת רז"ל (ב"ב קכג, א) שפירשו בחרבי ובקשתי היינו בתפלתו אתי שפיר שראה בלק כל אשר עשה ישראל סבא לאמורי בתפלתו לפי שכל כחו בפיו ע"כ השתדל הוא ג"כ אחר אחד שג"כ כחו בפיו, ולכך נאמר וירא בלק ולא נאמר וישמע בלק כי כל הקורות ההם הלא הם כתובים על ספר דברי הימים למלכי האדמה, וראה בעיניו הדבר כתוב על ספר ונכנס מורך בלבבו לאמר א"כ עשו בשנים קדמוניות בהיותם מתי מספר מה יעשו עתה בהיותם עם רב ועצום, ולכך לא נאמר בני ישראל או העם או קהל לפי שבישראל סבא הוא מדבר."
כלומר אם אומות העולם היו מודעות לעובדה שמרד גטו וורשה - המרד האזרחי הראשון בעולם כנגד הנאצים, נבע מהמוסר היהודי, למרות שהנאצים כבשו כ20 מדינות וכך היה נכתב בספרי ההיסטוריה- דברי הימים, היחס ליהודי העולם היה משתנה, זה לא אומר שהיו מפסיקים לשנוא אותנו, אך לפחות בסתר לבם היה מורך, אבל מה לעשות שפרופ' חוי דרייפוס ממוקדת ב"סיפור הפוליטי של המרד" ולכן ביטוי חשוב זה נמחק מספרי דברי הימים...
Comments